Quito, Otavalo en de Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van José - WaarBenJij.nu Quito, Otavalo en de Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van José - WaarBenJij.nu

Quito, Otavalo en de Galapagos

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

10 Maart 2013 | Ecuador, Galapagos Islands

Op acht maart zijn we weer naar Quito gevlogen. Van daaruit moesten we naar de Galapagos vliegen. Op 9 maart hebben we nogmaals de stad Otavalo bezocht. Die stad hadden we tijdens de eerste keer nauwelijks gezien, maar hebben er nu wat meer rond gelopen en de sfeer geproefd. Ook zijn we even langs geweest bij een punt dat echt op de evenaar ligt en waar de zon om 12 uur echt boven staat. Het plein is ingericht als zonnewijzer. Interessant dat deze wijsheid al bij de inca's bekend was.

Vlakbij Otavalo hebben we ook nog even het condorproject bezocht. Er zaten meer haviken dan condors, maar het was een leuk park.

Vandaag dan eindelijk aangekomen op het eiland Baltra op de Galapagos. Met de boot zijn we vervolgens overgebracht naar het hoofdeiland Santa Cruz. De Galapagos bestaat uit 13 grote en zes kleine vulkanische eilanden, waarvan slechts vijf bewoond zijn. De eilandengroep onderscheidt zich niet zozeer door de hoeveelheid dieren die er zijn, maar met name door de unieke soorten die er leven. Er zijn bijvoorbeeld circa 60 vogelsoorten, waarvan de helft alleen op de Galapagos voorkomt. Heel veel leven bevindt zich in het water en als je veel wilt zien, dan is snorkelen een must. Mooier is het nog om te duiken, maar zonder duikbrevet hebben wij het bij snorkelen gelaten. Vanaf het moment dat we geland waren tot vlak voordat we moesten inchecken op de laatste dag hebben we excursies gehad. Zeer vermoeiend, maar een ervaring die ik iedereen zou gunnen.

Galapagospinguïn
De enige soort pinguïn die op de Galapagos voorkomt. Feitelijk leven ze in zee, want overdag is het veel te warm voor ze. Je kan ze dan ook alleen tijdens het snorkelen spotten. Het is een klein soort en ze jagen in groepen op de visjes die ze eten. Ze kennen geen enkele angst voor de mens en soms zwemt er één spontaan tegen je aan. Verder gebruiken ze je lichaam als schild als je stil blijft hangen om de vis te vangen. Je bent dan gewoon één van hen. 's Nachts slapen ze wel op de rotsen van Pinnacle Rock.

Vogels
De blauwvoet Jan van Genten met inderdaad hun opvallende blauwe voeten en de fregatvogel met de rode bal onder de snavel zijn de meest tot de verbeelding sprekende vogels. Toch kent de Galapagos er nog veel meer. Te denken valt aan de zwaluwstaartmeeuw, de vorkstaartmeeuw, de Galapagos zeemeeuw, de roodsnavelkeerkringvogel, Galapagos treurduif, de bruine pelikaan en de pijlstormvogel. Laten we vooral ook niet de grondvink vergeten. Daarvan zijn er veertien soorten die heel simpel klein, middel en groot worden genoemd in de diverse soorten. De kleine grondvink kwamen we het meeste tegen. De Galapagos kent ook zijn eigen variant op de Flycatcher die in heel midden- en Zuid Amerika overvloedig voorkomt.

Zeeleeuwen
Je hoeft hier echt niet lang te spotten om een zeeleeuw op de foto te krijgen. We hebben ze zwemmend, zogend, slapend, schreeuwend en zonnend op de foto. Ze liggen op Sint Cristobal overal. Het hele strand is ermee bedekt, maar ook de zitbankjes en zelfs de glijbaan. Tijdens het snorkelen zwommen we ook gewoon met ze mee.

Haaien, dolfijnen en vissen
Bij kikker rock hebben we onder andere hamerhaaien gespot. De duikers hebben er zelfs tientallen gezien. Het aantal mooie tropische vissen die we hebben gezien is ontelbaar. De kwallen namen we maar op de koop toe. Tijdens het snorkelen zie je niet af en toe een vis, maar hele scholen tegelijk en ook tientallen soorten. Het is ons wel duidelijk wat er aan onze reisuitrusting ontbreekt, een onderwatercamera. Deze mooie wereld hadden we ook graag met jullie gedeeld. De dolfijnen springen graag even uit het water voor ons, zodat we die wel vast hebben kunnen leggen. De groep was vele malen groter dan de groep in Costa Rica en het leek wel op een privédolfijnenshow.

Reuzenschildpadden
De Galapagos is bekend om zijn reuzenschildpadden. Er zijn inmiddels echter wel projecten opgezet om de schildpadden te laten overleven. Eieren worden geraapt en uitgebroed. De jonge schildpadden worden genummerd en na een paar jaar uitgezet als ze groot genoeg zijn om te overleven. Ze leven dus ook gewoon in vrijheid op de eilanden. Hun grootste vijand is de rat die meerdere soorten bedreigt. Het lukt echter niet om de rat in toom te houden, waardoor voor bescherming van bepaalde soorten is gekozen. Op afgelegen stranden konden we hun sporen volgen vanuit de zee naar de plek waar de eieren mogelijk waren afgezet.

Reptielen
Buiten de schildpadden leven er ook verschillende unieke soorten hagedissen en leguanen op de eilanden. De lavahagedis waarvan de dames een opvallende oranje keel hebben, maar ook de galapagosleguaan met zijn indrukwekkende gestalte komen alleen hier voor. Soms liggen ze verstopt onder de planten, maar ze maken ook gebruik van de rotsen die lang de warmte vasthouden en liggen met de hele familie tegelijk te zonnen. Ze delen de rotsen met honderden krabben, waarvan er ook vele soorten bestaan.

Landschap
De Galapagos is ontstaan door verschillende vulkaanuitbarstingen. Op de eilanden zijn nog lavatunnels en een soort kraters te zien die zijn ontstaan door gasophopingen. Uiteindelijk is alle reliëf van de highlands en het uiteenvallen van de eilanden door vulkaanwerking ontstaan, waardoor er verschillende soorten landschappen zijn ontstaan. Soms weelderig groen, soms dor en droog en gevuld met cactussen en soms alleen maar een rotslandschap. Het heeft allemaal zijn charme.