El Cajas en Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van José - WaarBenJij.nu El Cajas en Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van José - WaarBenJij.nu

El Cajas en Cuenca

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

27 Februari 2013 | Ecuador, Cuenca

Vandaag stond het nationaal park el Cajas op het programma. Hier hadden we ons een verkeerde voorstelling van gemaakt. We dachten veel dieren te kunnen spotten, maar in de praktijk moesten we een uur in de bus zitten om er te komen. Gezien de leeftijd in de groep werd het een korte wandeling van anderhalf uur waar we meer stil stonden dan liepen. Buiten lama's en een soort mussen hebben we geen dieren gezien. We zijn uiteindelijk maar vooruit gelopen, want zonder winterkleding word je snel koud op 4000 meter hoogte. Het gevolg was dat we terug moesten lopen, omdat de groep de wandeling afbrak en de bus ons halverwege weer kwam halen. Zeer teleurstellend en koud, maar de omgeving is op zich wel heel mooi om zelf een dag in te wandelen. Mooie uitzichten en een mooi landschap met leuke beplanting.

De middag hebben we benut om de stad Cuena te verkennen. Ongelooflijk hoeveel kerken ze hier hebben. Op het grote plein (Plaza Calderon) staat de nieuwe kathedraal (Cathedral de la Inmaculada Conceppcion). Een opvallende kathedraal met twee blauwe koepels. Binnenin is veel roze marmer gebruikt dat uit Italië afkomstig is.

Aan de andere kant van het plein staat de oude kathedraal (El Sagrario). Ooit begonnen als parochiekerk in 1557, maar sinds de 18e eeuw een echte kathedraal. Hierin bevinden zich nog oude kunstschatten.

Naast de nieuwe kathedraal is een pleintje voor het klooster waar Indiaanse vrouwen bloemen verkopen. In het klooster zelf leven nonnen die nadat zij het klooster zijn binnen gegaan nooit meer buiten mogen komen. Ze worden gevoed via een luik. In het hofje voor het klooster hangt een afbeelding van Maria met daarvoor brandende kaarsjes. Het wordt heel druk bezocht door de plaatselijke bevolking.

Verder zijn er vele marktjes met kleding, fruit en groenten. De vleesmarkt hebben we dit keer maar overgeslagen. In een soort opslagboxen zagen we dat er potten en pannen werden verkocht. Vol belangstelling hebben we gekeken in de rij dierenwinkels die we in een straat tegenkwamen. Honden zitten voor de verkoop in kooien, net als de kuikens, terwijl je deze in onze dierenwinkels niet ziet. Toch hebben ze hier ook grasparkieten, zebravinken en kanaries, al zie je deze bijna niet.

De stad heeft ook een eigen hoedenfabriek en wat overblijfselen van Inca Ruïnes. Dit laatste is echter een zwak aftreksel van Ingapirca.