Eierafzetting reuzenschildpadden - Reisverslag uit Saint-Laurent-du-Maroni, Frans Guiana van José - WaarBenJij.nu Eierafzetting reuzenschildpadden - Reisverslag uit Saint-Laurent-du-Maroni, Frans Guiana van José - WaarBenJij.nu

Eierafzetting reuzenschildpadden

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

23 Maart 2013 | Frans Guiana, Saint-Laurent-du-Maroni

Even een uitstapje gemaakt naar Frans Guyana. Belangrijkste attractie is de gevangenis waar Henri Charrière (alias Papillon) gevangen zat. Kleine isoleercellen, grote barakken waar de gevangenen geketend sliepen en de executeerplaats, maar goed bewaard gebleven. Gelukkig liepen er ook hagedissen rond en waren er diverse vogels om de zaak een beetje op te fleuren.

Vervolgens zijn we met de boot naar een indianendorp gevaren en doorweekt aangekomen. Gelukkig was de bagage wel droog. Galibi is een gemoedelijk dorpje met 800 inwoners. Iedere familie heeft zijn eigen stuk dorp. Ieder gezin zijn eigen huisje. Soms wat rijker, soms minder rijk. Het dorp heeft een kapitein. Dat is een soort burgemeester en wordt gekozen door de dorpelingen en mag aanblijven zolang hij wil.

's Avonds zijn we naar het strand gevaren waar reuzenschildpadden hun eieren afzetten. We hebben echt alles gezien van het aan land komen totdat ze de zee weer ingingen. We hebben prachtige opnames kunnen maken van de eierafzetting. Een reuzenschildpad vergiste zich en groef een ander nest op. De eieren zijn dan niet meer bruikbaar, maar we konden zo wel de eieren vastpakken. Het voelt hetzelfde als een kippenei waarvan de harde schaal ontbreekt, het zogenaamde windei. Het vlies zit er dan wel omheen. Aangezien de schildpadden tijdens het leggen volkomen in trans zijn, kan je ze dan ook gewoon aanraken. Ze leggen circa 180 eieren in een zelf gegraven gat van 60 cm diep, dat ze ook weer netjes toedekken. Het hele gebeuren neemt zo'n anderhalf uur in beslag. Een onvergetelijke ervaring.